Als werkgever heeft u een grote verantwoordelijkheid voor uw werknemers. Zeker als ze risicovolle activiteiten op hoogte uitvoeren. Gelukkig zijn er manieren om de risico’s te beperken en kunt u hen beschermen met preventiecampagnes en arbeidsongevallenverzekeringen op maat van uw bedrijf.
Een van de meest voor de hand liggende risico’s bij werken op hoogte is een val. Statistieken uit het jaarverslag 2021 van Fedris.be, het Federaal agentschap voor beroepsrisico’s, toont dat dit vaker voorkomt dan u denkt:
De meest risicovolle situaties zijn korte interventies – vb. snel even iets herstellen – want die worden minder doordacht uitgevoerd. Vaak gebeurt dat zonder voorafgaande risicoanalyse en met ongepaste arbeidsmiddelen.
Breng alle risico’s in kaart van de uit te voeren opdracht. Met de Kinney-methode kunt u de risicograad van uw activiteit berekenen.*
Ken een factor toe aan de ernst (E), blootstelling (B) en waarschijnlijkheid (W) van een ongeval.
Vermenigvuldig E x B x W en u krijgt de risicograad: >400=onaanvaardbaar, 201-400=onmiddellijk ingrijpen, 71-200=verbetering nodig, 21-70=aandacht nodig, <20=evt. aanvaardbaar
*gebaseerd op mensura.be
Met deze hiërarchisch gerangschikte maatregelen beperkt u de risico’s voor uw medewerkers:
De veiligheid van uw werknemers hangt af van de arbeids- en beschermmiddelen die u ter beschikking stelt. Zo zorgt u ervoor dat die pico bello in orde zijn:
Op deze producten is het Belgische recht van toepassing.
De Verplichte Arbeidsongevallenverzekering betreft steeds een contract met een duur van 3 jaar, stilzwijgend verlengd voor dezelfde periode, behalve wanneer één van de partijen ten minste 3 maanden vóór de vervaldag van de overeenkomst zich ertegen verzet.
De Verzekering Aanvullende Arbeidsongevallen betreft steeds een contract met een duur van 1 jaar, stilzwijgend verlengd voor dezelfde periode, behalve wanneer één van de partijen ten minste 3 maanden vóór de vervaldag van de overeenkomst zich ertegen verzet.
Heeft u een klacht?
Gelieve u dan in de eerste plaats te wenden tot de contactpersoon die belast is met uw dossier. Zijn/haar gegevens vindt u terug in onze briefwisseling. U kan uw klacht ook schriftelijk indienen op:
Federale Verzekering, Dienst Klachtenbeheer, Stoofstraat 12, 1000 Brussel.
Tel: 02 509 01 89 - beheer.klachten@federale.be
Indien u niet tevreden bent met het antwoord van onze Dienst klachtenbeheer, kunt u zich richten tot de Ombudsman van de Verzekeringen, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel - Fax: 02 547 59 75 - info@ombudsman-insurance.be
Deze bepalingen doen geen afbreuk aan uw recht om een rechtsvordering in te stellen.
Tel: 02 509 04 11
Ma - Vrij : 9u tot en met 17u
Tel: 0800 14 200
Ma - Vrij : 9u tot en met 17u
Federale Verzekering stelt alles in het werk jouw bescherming als klant te waarborgen en schikt zich naar de wettelijke bepalingen voor de bescherming van jouw privéleven, het gebruik van jouw gegevens en het bewaren van hun vertrouwelijkheid.
De maatschappij neemt alle noodzakelijke voorzorgen om belangenconflicten te vermijden, te voorkomen en te beheren. Ze baseert zich op objectieve criteria voor het aanvaarden van een risico, de tarificatie en de uitbreiding van de waarborgen. Je kan deze segmentatiecriteria raadplegen.
Alles weten over jouw contracten, jouw financiële producten of je gegevens,… met andere woorden, dankzij My Federale heb je toegang tot jouw volledig verzekerings/bellegingsportefeuille 24u/24,
7 dagen/7 !
Meld je aan | Heb je nog geen MY FEDERALE ? Vraag het hier aan > |