?
Hulp nodig?
Gaan

Wat is phishing?                    

 

Phishing is een poging tot fraude waarbij een kwaadwillende zich voordoet als een kennis, een bedrijf of een vertrouwde instantie (bank, verzekering, postkantoor, openbaar bestuur, enz.) om vertrouwelijke informatie te verkrijgen, met name bankgegevens (creditcard- of bankrekeningnummer, PIN-code, wachtwoord, enz.). Dat kan telefonisch, maar phishing gebeurt voornamelijk online. 

De fraudeurs zullen contact met je opnemen per telefoon of via SMS, frauduleuze webpagina’s creëren of ze kunnen zelfs bedrijfslogo's kopiëren. 
Helaas eist phishing steeds meer slachtoffers en ontbreekt het hen niet aan vindingrijkheid bij het opzetten van hun valstrik.

Er bestaan oplossingen om cybercriminaliteit tegen te gaan, zoals je bank vragen om de frauduleuze transactie te onderscheppen maar dit is niet altijd het geval. Sommige phishing-pogingen kunnen niet worden teruggedraaid als het kwaad is geschied... Voorkomen is altijd beter dan genezen.  

 

Hoe trap jij niet in de val? 

 

1) Als je twijfelt aan de afzender van een bericht - of het een e-mail of SMS is, of via  sociale netwerken - antwoord nooit op de bijgevoegde link en ga er niet op in.  Geef de voorkeur aan officiële websites.  

2) Geef je bankgegevens pas nadat je hebt gecontroleerd of het formulier veilig is. Hoe doe je dat? Kijk of er een slotje voor het webadres staat en of het adres begint met https:// waarbij de “s” voor “secure” (veilig) staat. Twijfel je?  Neem dan rechtstreeks contact op met de onderneming.

3) Vergeet ook niet dat spel- of taalfouten, onprofessionele e-mailadressen en de titel van de pagina's waarnaar men u probeert door te sturen, aanwijzingen zijn die u helpen te beoordelen hoe geloofwaardig het bericht is.

4) Fraudeurs maken gebruik van klassieke phishing-technieken, zoals inspelen op een gevoel van urgentie (onbetaalde rekening, updates van gegevens, dreigen met het verwijderen van een account, enz.) of juist met nieuws dat een beetje te mooi is om waar te zijn (cadeaus, loterijwinst, terugbetaling van een geldbedrag, enz.). Blijf in ieder geval rustig en houd rekening met de waarschuwingssignalen, want geen enkele serieuze organisatie zou dergelijke twijfelachtige methoden gebruiken.

 

Hoe kunnen we je helpen?

Via telefoon : al klant

Tel: 02 509 04 11

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u

Via telefoon : nog geen klant

Tel: 0800 14 200

Ma - Vrij : 9u tot en met 17u       

Ter plaatse

Zoek een kantoor of zetel

Jouw kantoor

Toegangsplan hoofdzetel

Jouw bescherming als klant

Federale Verzekering stelt alles in het werk jouw bescherming als klant te waarborgen en schikt zich naar de wettelijke bepalingen voor de bescherming van jouw privéleven, het gebruik van jouw gegevens en het bewaren van hun vertrouwelijkheid.

De maatschappij neemt alle noodzakelijke voorzorgen om belangenconflicten te vermijden, te voorkomen en te beheren. Ze baseert zich op objectieve criteria voor het aanvaarden van een risico, de tarificatie en de uitbreiding van de waarborgen. Je kan deze segmentatiecriteria raadplegen.

Heeft u een klacht?
Meer info

Jouw persoonlijk toegang tot Federale Verzekering ?

Alles weten over jouw contracten, jouw financiële producten of je gegevens,… met andere woorden, dankzij My Federale heb je toegang tot jouw volledig verzekerings/bellegingsportefeuille 24u/24, 
7 dagen/7 ! 

 

Meld je aanHeb je nog geen MY FEDERALE ?
Vraag het hier aan >

Heb je autoschade? Ontdek dan wat je moet doen:

Autoschade, dat brengt altijd stress met zich mee.  Om extra stress te vermijden, hebben we een duidelijk stappenplan opgesteld.  En, goed nieuws! Federale Verzekering heeft alles voorzien om jou zo snel mogelijk terug op de baan te krijgen. Tip: kies meteen voor een erkend hersteller, waarmee Federale Verzekering samenwerkt. Zo hoef je zelf geen geld voor te schieten!

Alle tips op een rij